گزارش تصویری: روستای محروم کتک در مسجدسلیمان

روستای محروم کتک در ارتفاعات توابع شهرستان مسجد سلیمان در استان خوزستان همچنان بی بهره از حداقل حقوق اولیه زندگی به سر می برند.






























































تذکر خواننده کیهان درباره " زیرابرو برداشتن مجریان صداوسیما"

در ستون کیهان و خوانندگان روزنامه کیهان آمده است:

-متاسفانه مشاهده می شود که برخی از مجریان تلویزیون ظاهری نامتناسب با موازین دینی دارند و حتی زیر ابرویشان را برداشته و هیچ فرقی با خانم ها ندارند. چرا صدا و سیما اینطور افراد را به کار می گیرد. تعیین کننده ظاهر افرادی که الگوی مردم اند باید متناسب با احکام صریح رساله های عملیه باشد.
آقای ضرغامی که خودش فردی متدین و متشرع است چرا اجازه می دهد محیط صدا و سیما که به قول امام باید دانشگاه انسان سازی باشد اینگونه آلوده به زشتی ها شود.

"عمو فیتیله ای ها" از تلویزیون خداحافظی کردند و رفتند

ادامه دادیم و ادامه دادیم تا بارها و بارها حقوقمان ضایع شد. ما بستری را که در آن پرورش یافتیم و پرورش دادیم را محق دانستیم و از شبکه 2 خواستیم تا قدمی بر دارد اما بازهم هیچ اتفاقی در جهت احقاق حق از دست رفته برداشته نشد.
برنامه "فیتیله جمعه تعطیله" جمعه و دوشنبه 29 بهمن‌ماه و دوم اسفندماه در حالی با آرم زنده از شبکه دو پخش شد که عمو فیتیله‌ای‌ها از این برنامه خداحافظی کرده بودند و نمایش‌های قدیمی روی آنتن رفت.

به گزارش مهر، برنامه "فیتیله جمعه تعطیله" روز‌های جمعه و دوشنبه 29 بهمن‌ماه و دوم اسفندماه با آرم زنده از شبکه دو پخش شد. این در حالی بود که محمد مسلمی، حمید گلی و علی فروتن عمو فیتیله‌ای‌ها از این برنامه خداحافظی کرده بودند و نمایش‌های قدیمی آنها روی آنتن رفت.



از قرار تهیه‌کننده برنامه بدون اهمیت دادن به این مسئله که فیتیله‌ای‌ها از برنامه رفته‌اند در یک رفتار غیر حرفه‌ای، غیر اخلاقی و غیر هنری برنامه را روی آنتن برد و این در حالی است که برنامه از نقطه آغاز تا پایان کارگردانی می‌شود. این برنامه‌ها بارها روی مسئله آموزش تاکید می‌کند و مرتب به بچه‌ها می‌گوید نباید دروغ بگویند، اما نکته جالب این است که آدم‌ بزرگ‌ها هر زمان که بخواهند می‌توانند به راحتی دروغ بگویند.

به دنبال این ماجرا، خبرنگار مهر با محمد مسلمی، کارگردان و بازیگر "فیتیله جمعه تعطیله" تماس گرفت تا با او در این باره گفتگویی داشته باشد، اما او ترجیح داد در این باره یادداشتی برای خبرگزاری مهر بنویسد. یادداشت او را با عنوان "خداحافظی عموهای فیتیله‌ای‌" از شبکه دو را در پی می‌خوانید.

خداحافظی عموهای فیتیله‌ای از شبکه 2
شاید باورتان نشود که طعم کودکی تنها طعم خوشمزه‌ای است که تا آخر نمی‌دانیم کی و کجا، همیشه در خاطرمان می‌ماند.
شاید برای همه انسان‌ها دوران کودکی یک مرحله باشد و در چشم برهم زدنی با تمام زیبایی‌ها و شیرینی‌هایش تمام شود و جز خاطراتی رنگارنگ در دفتر خاطرات عمر چیز دیگری به جا نماند. ولی ما کودکی را دوباره آغاز کردیم و ثابت کردیم که می‌توان در هر مرحله از عمر که زیبایی آن بکر و صادقانه است، زندگی کرد و منزل گزید. کودک ماندیم تا کودکان بمانند.

با یک تابلو و حماسه آمدیم و حماسه آفریدیم. جورها را جور کردیم و ناجورها را دور. در بازی‌های سخت زندگی پالام پولوم آوردیم و خواستیم که برنده باشیم و بیست سال بهای این خواستن را دادیم. تا شاید در عکاسخانه ذهنتان تصویری از تلاش‌ها و گذران عمر مان که پر تلاش می رفت نقش ببندد. تا جایی که دیگر تعطیلی معنا نداشته باشد. تا جایی که فتیله‌های فانوس شادی را برای همیشه روشن نگه داریم.

از اینکه بودیم و توانستیم که توانستن را صرف کنیم. از اینکه با دستهایی خالی اما قلبهایی آکنده از عشق میهمانتان شدیم خوشحالیم.

از شما گفتیم و با شما رفتیم. با شما خندیدیم و گریه کردیم. در جشن ها و شادی ها در سوگ‌ها و غم‌ها.

پیمان بسته بودیم که ثابت کنیم، کودکی هرگز تمام نمی‌شود و بر سر این پیمان ماندیم. تا جایی که حتی عزیزانی را از دست دادیم ولی بر سر قرار هر هفته خود حاضر شدیم. بیمار شدیم، تا جایی که حتی حرکت برایمان قدغن شد. ولی چه کسی است که باور نکند که عشق معجزه می کند و جانی دوباره می‌دهد.

آمدیم تا صادقانه به کودکان بگوییم که راستگو باشیم، مثل پیامبری که رسالتش ترویج اخلاق بود.

گفتیم مهربان باشیم مثل خدایی که همیشه مهربان است. گفتیم دانش بیاموزیم، مثل پیامبری که گفت: آموختن را تا زمان مرگ ترک نکنید.

یاد گرفتیم و یاد دادیم. در ابتدای راه سه تن بودیم و بعد از شروع سفر و اینک بیش از صد نفر. صد نفر همدل و هم پیمان، صد نفر که برای شما یکی شدند تا یک لحظه شادی را به دلهای مهربانتان هدیه کنند.

آمدن سخت بود ولی نه سخت تر از ماندن و شدن. ما مقاومت کردیم و ایستادیم تا.....

تا حقی از ما ضایع شد و در جهت احقاق حق خود تلاش کردیم. اتفاقی نیفتاد. چاره‌ای نبود جز ادامه. چرا که هدف برای ما مهمتر بود.... ادامه دادیم و ادامه دادیم تا بارها و بارها حقوقمان ضایع شد. ما بستری را که در آن پرورش یافتیم و پرورش دادیم را محق دانستیم و از شبکه 2 خواستیم تا قدمی بر دارد اما بازهم هیچ اتفاقی در جهت احقاق حق از دست رفته برداشته نشد. درست اتفاقی که در شبکه جام جم افتاد دوباره تکرار شد.

پس چاره ای نبود جز تن دادن به جبر و قانون طبیعت که هر شروعی را پایانی ست. علی رغم میل باطنی خداحافظی کردیم و جواب خداحافظی ما شد برنامه های پخش شده ی روز جمعه و دوشنبه.

برنامه‌هایی که برای لحظه لحظه‌های آن برنامه‌ریزی و کارگردانی شده بود با کار غیر اخلاقی و غیر هنری تهیه کننده برنامه و با عنوان برنامه زنده به روی آنتن رفت که این تغییر ساختار نه مورد، رضایت و نه مورد تایید ما بود.

تلخ است تلخ . اما ما پذیرفته‌ایم که تلخ هم یک مزه است. تلختر آن است که همه مسولین قول حمایت می دهند و در نهایت، نتیجه آن می شود که تمام حقوق مادی و معنوی گروه نادیده گرفته می شود.

البته دور از انتظار نبود که با تغییر مجری اتفاقات این‌چنینی هم در راه باشد.

حرفی نیست در پایان همان‌گونه که در آغاز بود فقط خدا هست و خدا. چرا که ما در این چند سال نه وابسته به جایی بودیم و نه هستیم تنها حامی ما خداوندی است که خالق خنده و شادی است. خداوندی که اگر عنایتش شامل حال ما نمی‌شد ما نبودیم. امروز هم خرسندیم که ما در این راه پر فراز و نشیب تلاشمان را کردیم و به این جا رسیدیم . نتیجه هرچه که باشد ما خواست خداوند را می خواهیم و از اینکه روزی سلاممان را به گرمی پاسخ گفتید بر خود می‌بالیم و از اینکه امروز خداحافظی ما را می‌پذیرید تا قیامت ممنون شما هستیم. دلتنگ لحظه‌های با هم بودن می شویم. خداحافظی سخت است ولی امید به دیدن دوباره ی شما شوق زندگی و پایندگی می دهد. پاینده ، شاد و خندان باشید.

- - - - - - - - - -

برنامه زنده "فیتیله‌ای‌ها" نزدیک به یک دهه است به صورت زنده از شبکه دوم روی آنتن می‌رود و مخاطبان فراوانی دارد، در ماههای اخیر به جای مجید قناد مجری و تهیه‌کننده این برنامه، مهرداد نظام‌آبادی اجرای برنامه را به عهده داشت.

گوینده خبر تلویزیون بحرین در اعتراض به عوام فریبی استعفا داد


حوریه الهاشمییک مجری اخبار تلویزیون دولتی بحرین در اعتراض به عوام فریبی این شبکه و اقدامات سرکوبگرانه حکومت این کشور بر ضد معترضان، در یک برنامه زنده تلویزیونی استعفای خود را اعلام کرد و به صفوف معترضان میدان "لولو" پیوست.

به گزارش ایرنا، روزنامه 'السفیر' لبنان روز دوشنبه نوشت: "حوریه الهاشمی" مجری زن تلویزیون بحرین در برنامه زنده تلویزیونی گفت که دیگر قادر نیست دروغ گویی و نفاق را تحمل کند.

وی اعلام کرد: من حوریه الهاشمی، امروز با خشم و غضب فراوان از اقدامات حکومت، تبری خود را از تلویزیون بحرین و تیم اخبار سرتاسر دروغ آن اعلام می کنم.

الهاشمی تاکید کرد: برای من مایه افتخار نیست که با عوام فریبی و ریاکاری در تلویزیون بحرین فعالیت کنم.

از سوی دیگر یک افسر امنیتی بحرینی نیز با تمرد از دستورات سرکوبگرانه و به جان خریدن محاکمه نظامی به معترضان ملحق شد.

روزنامه الوسط بحرین نیز نوشت، روز یکشنبه 90 درصد از مراکز آموزشی در بحرین در حالت تعطیل قرار داشت و شمار زیادی از دانشجویان، دانش آموزان، اساتید و معلمان به معترضان در میدان لولو در منامه پیوستند.

از سوی دیگر هفت تن از قضات دادگاه های جعفری بحرین با صدور بیانیه ای توسل به خشونت مفرط بر ضد مردم را از سوی نیروهای امنیتی و ارتش محکوم کردند.

همچنین ده ها پزشک و پرستار در مجتمع پزشکی سلمانیه در منامه با اعلام اعتصاب خود با بیش از سه زبان شعارهای ضد دولتی سر دادند و خواستار استعفای وزیر بهداشت به دلیل موضع غیر انسانی وی در حوادث خونین اخیر شدند.

در همین حال بیش از 150 وکیل بحرینی با اعلام همبستگی خود با ملت در برابر ساختمان وزارت دادگستری، امور اسلامی و اوقاف اعتصاب کردند و سپس در یک حرکت حمایتی به معترضان در میدان لولو پیوستند.

جمع کثیری از اصحاب رسانه و روزنامه نگاران بحرینی نیز با تایید جنبش مسامت آمیز مردمی برای تحقق مطالبات ملت به جمع تظاهر کنندگان در این میدان پیوستند.

همه چیز درباره نیروی هوایی عربستان سعودی

اما هواپیمای دیگر عربستان، تورنادوست. این جنگنده پیشرفته که ۲۹۰ فروند آن در دست نیروی هوایی آلمان، ۹۰ فروند آن در اختیار نیروی هوایی ایتالیا، ۱۸۶ فروند آن نزد نیروی هوایی سلطنتی انگلستان است و ۹۶ فروند دیگر آن نیز در اختیار نیروی هوایی عربستان است. این هواپیمای جنگنده که قادر به انجام عملیات در روز و شب و انواع مختلف آب و هواست جزو جنگنده های پیشرفته حال حاضر دنیا به حساب می آید.
هواپیمای جنگنده F-15 که برای کشور عربستان ساخته شده با لقب خورشید صلح (Peace Sun) شناخته می شوند که تعدادشان به ۷۲ فروند می رسدقبل از آن نیز عربستان۶۲ فروند از هواپیماهای F-15 مدل E و F در اختیار داشته است

کشور پادشاهی عربستان از دهه ۱۹۵۰ به بعد همواره در زمینه نظامی وابسته به کشور ایالات متحده آمریکا بوده است. سربازان، خلبانان و اکثر نظامیان کشور عربستان در آمریکا آموزش می بینند یا زیر نظر مربیان آمریکایی دوره های نظامی را در عربستان می گذرانند و این امر از دهه ۱۹۵۰ به بعد آنچنان دنبال می شود که اگر روزی آمریکا حمایتش را از عربستان قطع کند، نیروهای نظامی عربستان شاید دیگر قادر به ادامه فعالیت نباشند.

این داستان (وابستگی عربستان به آمریکا) از دهه ۱۹۷۰ به بعد پررنگ تر شد. هنگامی که نیروهای هوایی سلطنتی عربستان اقدام به خرید صد فروند هواپیمای Tiger)F-5) کرد در حالی که هم اکنون عربستان به دنبال جایگزینی برای F-5ها می گردد. بهترین جایگزینی که اعراب توانستند انتخاب کنند هواپیمای جنگنده F-16 بوده است که قرار بوده ۸۰ تا ۱۰۰ فروند از آن خریداری شود. در این راستا عربستان چندین فروند هواپیمای جنگنده F-15 نیز خریداری کرد و قراردادی مجزا به مبلغ ۶/۱ میلیارد دلار (۳ ساله) با آمریکا مبتنی بر شبیه سازی های پروازی، سرویس های تکنیکی جنگنده های F-15 آموزش خلبانان و یک سری تجهیزات اضافی برای هواپیماهای جنگنده بست. در ماه مارس سال ۱۹۹۹ دولت بیل کلینتون با فروش ۶۴ عدد موشک پیشرفته هوابه هوای میان برد AIM-120B به عربستان برای تجهیز هواپیماهای FE-15 موافقت کرد که ارزش این قرارداد ۲۸ میلیون دلار برآورد شد.
البته عربستان به غیر از آمریکا از کشورهای دیگر نیز خرید می کند به عنوان مثال نیروی هوایی سلطنتی عربستان (RSAF) درخواست خرید ۱۱۰ فروند هواپیمای تورنادو نیز کرده است که تعداد آنها را به صورت مشروح برایتان می گوییم.

هواپیمای جنگنده F-15 که برای کشور عربستان ساخته شده با لقب خورشید صلح (Peace Sun) شناخته می شوند که تعدادشان به ۷۲ فروند می رسد قبل از آن نیز عربستان ۶۲ فروند از هواپیماهای F-15 مدل E و F در اختیار داشته است.

اما هواپیمای دیگر عربستان، تورنادوست. این جنگنده پیشرفته که ۲۹۰ فروند آن در دست نیروی هوایی آلمان، ۹۰ فروند آن در اختیار نیروی هوایی ایتالیا، ۱۸۶ فروند آن نزد نیروی هوایی سلطنتی انگلستان است و ۹۶ فروند دیگر آن نیز در اختیار نیروی هوایی عربستان است. این هواپیمای جنگنده که قادر به انجام عملیات در روز و شب و انواع مختلف آب و هواست جزو جنگنده های پیشرفته حال حاضر دنیا به حساب می آید.

تورنادوها براساس قراردادی به نام الیمامه (۹ فوریه سال ۱۹۸۶) که بین انگلستان و عربستان بسته شد به اعراب فروخته شد. هم اکنون در کل ۷۲ فروند آنها آماده پرواز هستند که ۲۴ فروند آنها رهگیر - شکاری و ۴۸ فروند دیگر نیز ضربتی اند. طبق قرارداد تجهیزات سخت افزاری آنها توسط انگلستان تامین خواهد شد. بعد از آن در تاریخ ۵ جولای سال ۱۹۸۸ پادشاه بن عبدالعزیز قراردادی به نام الیمامه ۲ با انگلستان برای خرید ۴۰ تا ۵۰ فروند دیگر به امضا رساند ولی در کل ۹۰ فروند تورنادو می توانند بر فراز آسمان عربستان پرواز کنند.

همان گونه که گفتیم عربستان هواپیمایF-5A-21 که با مشخصه ۱۵-FE شناخته می شود نیز از آمریکا خریداری کرده است (کشورمان ایران نیز چندین فروند F-5 در اختیار دارد). عربستان در رده هواپیماهای جنگنده چندین فروند MK-65 نیز دارد.

اعراب به فکر حمل و نقل نیز بوده اند و در این زمینه دارای هواپیماهایی چون CN-235 هستند. این هواپیمای دوموتوره (توربوپراپ) می تواند ۶۰۰۰۰ کیلوگرم بار حمل کند و بردش حدود ۲۲۵۰ مایل دریایی است. CN-235 بیشتر برای حمل و نقل های نظامی مورد استفاده قرار می گیرد. این هواپیما ساخت شرکت کاسا (CASA) از کشور اندونزی است. CN-235 از پرکارترین هواپیماهای نیروی هوایی عربستان بوده است زیرا تاکنون ۵۰۰ هزار ساعت پرواز بر فراز آسمان عربستان داشته است. البته عربستان ۲۲۰ فروند CN-235 دارد که به نسبت تعداد زیادی به نظر می رسد.

هواپیماهای CE-130 وCF-130 نیز جزو هواپیماهای ترابری کشور عربستان هستند. ۹ فروند CE-13 بین سال های ۱۹۶۵ تا ۱۹۶۸ تحویل عربستان شد و ۲۴ فروند CH-130 نیز در سال های ۱۹۷۰ تا ۱۹۷۷ به RSAF واگذار شد. مدل های E و H هواپیماهای C-130 تفاوت های زیادی با هم ندارند. در مدل H موتورها و ایونیک (الکترونیک هواپیما) پیشرفته تر از مدل E است. چندین سال پیش نیز عربستان قراردادی مبنی بر بهینه سازی (update) هواپیماهای C-130 با بخش خدمات خاورمیانه شرکت لاکهید مارتین (Lockheed Martin) به امضا رساند.



در زمینه پشتیبانی و حمایت هوایی عربستان از دو نوع هواپیمای KC-130 AWACS (آواکس) بهره می برد.
KC-130 یک هواپیمای چندمنظوره سوخت رسان است که هدف اصلی آن سوخت رسانی هوایی است که در مواقع ضروری به عنوان هواپیمای باربری نیز استفاده می شود. این هواپیما سرعت بسیار زیادی در سوخت رسانی دارد و می تواند عملیات سوخت رسانی اش را به سرعت سوخت رسان های زمینی و حتی سریع تر انجام دهد. در هر پرواز می تواند ۳۶۰۰ گالن سوخت با خود حمل کند. دستگاه های تزریق سوخت به هواپیماهای دیگر با سرعت ۳۰۰ گالن در دقیقه می توانند هواپیماهای دیگر را تغذیه کنند. KC-130 می تواند در یک زمان حداکثر به ۴ فروند هواپیما یا هلی کوپتر سوخت برساند. عربستان از این نوع هواپیمای سوخت رسان ۶ فروند دارد.

هواپیمای شناخته شده دیگری به نام آواکس (AWACS) نیز از آمریکا گرفته است که جزو دارایی های منحصربه فرد هوایی کشور عربستان به حساب می آید.

این بخش از دارایی های هوایی کشور عربستان بدون حساب وسایلی چون هلی کوپترها و ... بود.
کشور عزیز ما ایران نیز در چندین سال گذشته جزو مقتدران این عرصه بوده است ولی به دلیل تحریم ها و مشکلات متعدد افت واضحی داشته است و هم اکنون ما باید خودمان بدون تکیه بر دیگران این عقب ماندگی را جبران کنیم و از طرف دیگر بدانیم که کشور همسایه و مسلمان ما یعنی عربستان سعودی دارای نیروی هوایی قدرتمندی است. با این که تمامی آن تقلیدی است، اما احتیاط واجب است

اما برنامه های پیش روی نیروی هوایی عربستان این نیرو قصد سفرش تعداد زیاد تایفون برای جایگزینی تورنادو و تایگر های خود است همچنین بشکلی گسترده دست به بازسازی سیستم دفاع هوایی و پوشش راداری خود نموده که تقریبا کاملترین پوشش راداری را در خاور میانه دارد